Kapitel 21 - 25

KAPITEL 21
INLEDNING




SIDAN 171



"Vi har kört ett eftermiddagsgig för fullsatt hus i Ottawa Auitorium. Jag hade min guldkostym...
Jag sitter på en träbänk i ett omklädningsrum vars väggar består av någon sorts cementblock...

Jag sitter med gitarrfodralet i knäet. På fodralet ligger ett brevpapper. Jag försöker skriva brev... Älskade Dixie...
"















"Grabbarna kommer in och säger att det är dags igen. När dörren är öppen hör jag hur de skriker på oss därute. "





KAPITEL 22
INLEDNING





SIDAN 178

"Jag ville sjunga gospel och vi började inspelningen med I Believe. En av killarna i Jordanaires kompade på piano. Jag ville fortsätta i samma stil,men bolaget ville att vi skulle pressa fram en singel. Så vi drog över några låtar som kändes okej med tanke på hur Dixie svikit mig. Mean Woman Blues kändes helt rätt."





"Fast egentligen kändes det allra bäst att sjunga in den tragiska That´s When Your Heartaches Begin"


"Hollywood består i princip av en binge bögar, en binge judar och en binge manodepressiva kulturliberaler. Med viss överlappning. Jag har inget emot det där, det är bara det att det kan bli för mycket av det. Jag har själv några judiska rötter, anlag för manodepressiva drag och funderade vid några enstaka tillfällen i mina yngre år på vad jag egentligen hade velat göra med James Dean."..

Så mycket mer finns inte att säga om Hollywood. Mer än att jag saknade James Dean. Och att vi började med inspelningen av min nästa film, Loving you.





SIDAN 180


"Jag sitter i ett hörn i studion och improviserar lie grand med några bluesackord... Sedan vände jag mig om och såg en främmande snubbe sitta där..."


SIDAN 181


"I själva verket är det så att Jerru Leiber och Mike Stollar är en viktig del av rockens historia. Oavsett om ni är glin som gillar Chemical Brothers eller hiphop eller nåt annat så tillhör de faktiskt den musikaliska allmänbildningen att känna till Jerry och Mike..."



"Jag ville sjunga gospel..." Sid 178






KAPITEL 23
INLEDNING




SIDAN 187

"Som jag berättat tidigare är jag cherokee. Det var inte Columbus eller Leif Eriksson som upptäckte Amerika. Det var indianerna som upptäckte Amerika... Indianerna dödades i takt med att den vite mannen, påhejad av den vita kvinna som ersatte frånvaron av fysisk närvaro på slagfälten med hysterisk uppmuntran av våld och död, fick tillgång till allt mer effektiva vapen. blodet färgade prärien och indianerna jagades bort från bördiga och rika områden till karga och fattiga.

Cherokeestammarna fördrevs från Appalacherna till Oklahoma, varifrån småbönderna redan tvingats fly från torkan. Det är också en del av Amerika. Men jag älskar det ändå."





SIDAN 188

"För övrigt kan jag berätta att de flesta cowboys i Vilda Västern var svarta. John Wayne berättade det en gång när vi träffades i Hollywood. Han viskade så ingen skulle höra. Han sa att det måste förbli en hemlighet. Att Amerikas ära stod på spel."















KAPITEL 24
INLEDNING





SIDAN 189

"Bill kastade sin nya Fender i golvet och studsar ut ur studion, fly förbannad för att strängarna inte gör som han vill. Vi hade bestämt oss för att satsa på basgitarr istället för ståbas, som det alltid var jobbigt att släpa omkring på.

När vi flög fick vi pröjsa fullt biljettpris för den.

Nu var alltså Bill förbannad för att han inte lyckades få till introt till Baby, I Don´t Care. Det är klart att det var lite pinsamt för Bill... så nu ligger Fendern på golvet och ser tragisk ut. Jag tar upp den, sätter mig på en pass, greppar den och kör introt precis som det ska vara."


"När Bill kommer tillbaka blir han än mer förbannad... Han börjar gaffla om att han får för lite betalt, kastar saker omkring sig och är allmänt sur. Det är första gången stämningen är dålig."


SIDAN 190

"Vi är alltså mitt uppe i inspelningen av materialet som skall användas till min nästa film, Jailhouse rock. Samarbetet med Jerry Leiber och Mike Stollar är intensivt och de har skivit flera låtar till filmen. förutom Baby, I Don´t Care så har de levererat Treat Me Nice, I Want To Be Free och Jailhouse rock.



"Vi gjorde också tidernas första rockvideo, den där scenen i filmen när jag sjunger Jailhouse rock. Det är den bästa sekvens jag gjort på film och jag är stolt över att idé och stora delar av koreografin är min egen."


SIDAN 193

"Vi hade ju kontakt på att göra ytterligare en film, denna gång baserad på en bok som heter A Stone For Danny Fischer av Harold Robbins. James Dean kunde varit den som haft huvudrollen. Men nu skulle det bli jag... Filmen inleds med att jag en tidig morgon står på en balkong i New Orleans..."



"I filmen gör jag låtar som King Creole och Trouble. Båda av Jerry Leiber och Mike Stollar. Vi spelar in dem i början av januari 1958 i Radio Recorders i Hollywood."




En version spelades in tio år senare...






KAPITEL 25
INLEDNING




SIDAN 197


"Vi glider ifrån varandra... Plötsligt är det mil mellan oss. Begriper inte hur det gick till..."


SIDAN 198

"Den 10 juni 1958 klockan sju på kvällen, stiger jag således för första gången in i en studio utan Scotty och Bill.... I Studion finns Nashvilles A-Team. Det bästa man hade att bjuda på... Det blev ett tekniskt lyft... Vi spelade in fem hits på raken... Men känslan fanns där inte. Vi spelade in fem hits på raken. I Need Your Love tonight, A Big Hunk O´Love, I Got Stung, Ain´t That Loving You Baby och A Fool Such As I:





"Morsan mår allt sämre. Hon dricker i smyg och käkar piller både för att gå ner i vikt och för att sova, vakna och le. Jag älskar henne, men vet inte vad jag ska göra för att hon ska känna sig bra. Hon är allt annat än glad när hon får klart för sig att jag ska till Europa och slåss....

Det fattade bara att hon skulle dö också. Och det gjorde hon. Ingenting har känts så meningslöst. Men RCA hade fått sina singlar."














Låna boken på biblioteket eller beställ den till specialpris!
Språket är korthugget och effektivt...Expressen
Som om Elvis själv suttit vid tangenterna 30 år efter sin död! Falu Kuriren
Det är skimrande musikhistoria! Webbtidningen

Mer info här!