Kapitel 26 - 30

KAPITEL 26
INLEDNING


SIDAN 200

"Jag går över landgången till USS Randall, det stora jäkla fartyg som skall ta mig över haven till Västtyskland. Uppdraget är att förhindra att ryssarna skal ta över hela Europa. Kalla kriget råder. Miljoner soldater laddar sina vapen i väntan på det stora slaget. Man tillverkar atombomber på löpande band så att vi kan ta kål på varandra ett antal gånger. För säkerhets skull...

Jag ska över till Europa och slåss för allas rätt att lyssna på rock´n´roll. Den kristna moraliserande högern jublar för att det omoraliska kräket ska försvinna. Den fisförnäma kulturmaffian jublar över att det primitiva odjuret från Södern ska hamna i historiens glömska. Konkurrerande skivbolag jublar och har redan börjat gå på jakt efter unga, vita, välartade telningar som skall ta över medan jag är borta..."





SIDAN 204

"Jag muttrade: Sorry, old chap, better luck next time... Då vände hans sig om, tittade på mig som om han hört varenda ord och i det ögonblicket tycktes han förvandlas till en haj på väg att kasta sig över något blodigt köttstycke. Sa jag förresten att...

Till Paris kom jag på permis, men Bardot fick jag inte...".




SIDAN 205

"Några månader senare var det dags att åka hem. På flygplatsen i Frankfurt stod en minderårig prinsessa och vinkade. Hon var fjorton år, hade vackert hår och var dotter till en amerikansk flygkapten stationerad i Wiesbaden. Hon var docksöt och snäll och oskuld. Det var sådana vi i bomullsbältet ville ha dem, men alltför sällan fick dem."


"Om prinsessan stod och vinkade i Frankfurt så stod Bobby Darin, Ricky Nelson, Fabian, Conway Twitty och en del annat folk och hytte med näven när DC:7:an landade på flygplatsen i New Jersey den 3 mars 1960 i en sjuhelvetes snöstorm. Det var piltarna som försökt sno min plats medan jag gjort min plikt för fosterlandet och alla människors rätt till rock´n´roll... Det hade blivit en light-variant som Pat Boone hade försökt sig på.."




SIDAN 208


"Your cheatin´heart, kontrade hon..."


"Treat me like a fool, treat me mean and cruel, but love me, bölade jag..."


"Only the strong survive, log hon..."


"I want a barefoot ballad, yes a barefoot ballad, sa jag..."


"If I had my life to live over... Är du sjuk, frågade Dixie."


"Old MacDonald had a farm, ee-i-ee-i-o, mumlade jag och kände hur jag tappade fotfästet och föll...
Dom höll på att göra en tönt av mig.
"



"För övrigt är det så att profeten Hosea till och med var gift med ett fnask, men ändå blev betraktad som en helig man. Så jag menar att det finns marginaler." Sid 205





KAPITEL 27
INLEDNING




SIDAN 210




César Franck, Franz Liszt, Jerry Lee Lewis


SIDAN 214

Hon hade just fyllt fjorton bast - där har vi talet 14 som numret på Goethestrasse och jag bestämde mig omedelbart för att göra henne till min. Hon kunde prata om bilar och filmer. Och visste vem James Dean var. Jag kände hur mina fingrar rörde sig över pianots tangenter och jag hörde mig själv sjunga:













KAPITEL 28
INLEDNING




"Nere vid grinden var det alltid folk som väntade på att jag skulle åka in eller ut, eller bara komma ner en stund och skriva autografer och pussa på dem. En kväll hade ett antal döva ungdomar samlats nere vid grinden för att få en skymt av mig. Självfallet stack jag ner och skrev autografer och jag älskade verkligen att de kommit utan att ens hört en enda ton från mig. Eller om det var därför..."


SIDAN 217


SIDAN 221




"Frankfurt Specials, sa Buddy"



Studio B, Chet Atkins och Floyd Cramer. "Vi började jamma lite för att komma i stämning. Jag körde några stilla ballader som I Will Be True och I´ll Take You Home Again Kathleen. I kontrollrummet stod bolagsgubbarna och väntade på att vi skulle ta oss samman... "


SIDAN 223


"När klockan visade över midnatt tog vi oss an det som skulle bli nästa singel... En och en halv miljon omslag är tryckta, plattan skall vara ute mindre än 48 timmar efter inspelningen. Sagan om Comeback-Kid skall skrivas."









"Den fria världen kunde andas ut..." Sid 224.






KAPITEL 29
INLEDNING





SIDAN 226


"Möjligen kan man notera att Nixon kom från fattiga förhållanden och visste hur livet såg ut, medan Kennedy hade käkat ur guldslev från början."


"USA låg där utanför fönstren och jag satt och tittade ut medan fälten och gårdarna drog förbi. Vi lämnade Tennessee och stånkade genom Alabamas skogar och fattiga jordbruksmarker... När industriskorstenarna i Birmingham dök upp vid horisonten slumrade jag också till en stund."


"Sinatra hade levererat en och annan gliring under mina första år, men som så många andra hade han fått backa. Det var omöjligt att behålla publik och beundrare om man kastade skit på mig. Så det var bara för honom att bita i det sura äpplet och le."




SIDAN 228

"Vi var på hugget. Inget snack om saken. Jag ville återvända till Studio B i Nashville så snabbt som möjligt. Jag ville tillbaka och göra det där jag lovat i Rom...

Så gick vi ut i studion igen. Jag kämpade med tårarna. Grabbarna såg förlägna ut. För män ska ju inte gråta. Vi samlades kring pianot, dämpade belysningen... Det låg en tystnad i studion som var tung och nästan andlig. Jag kände hur kraften kom... Jag hörde min egen röst som i trance."




"Vi satte den på fyra tagningar, varav två avbröts redan under introt. Så egentligen räckte det med två försök. Jag hade fixat det och jag visste att det nu inte fanns några gränser. Jag önskade att Marion varit där. När jag tittade mot kontrollrummet såg jag att några av killarna grät. Bill Porter satt alldeles stilla och tittade med tom blick ner på kontrollbordet.

Då just då, vid midnatt den 3 april 1960, kom vi alla närmare varandra."


"Innan kvart i fyra på morgonen hade vi färdiga masters av de sju låtar vi hade planerat. Det var helt olika typer av låtar. Jäkligt brett. Fever, Lika A Baby, Thrill Of Your Love och I Gotta Know."







SIDAN 232

"Jag hade i Studio B skapat klassiker och en oövervinnerlig saga om The Comeback Kid."








KAPITEL 30
INLEDNING




SIDAN 233





"Den där floden födde den afrikanska musik som kokade av kolonialväldets förtryck och slavskeppens stinkande ångest. Men också av spirande hopp och dunkande kåthet. Där, i den skitiga Kongofloden, som sett mer än någon annan flod, växte rytmen som bar hoppet, sorgen, förtvivlan och längtan långt över havet till Mississippis stränder, där den förädlades bland slavarna på bomullsfälten."


SIDAN 237


"Det var morerna som skapade förebilden till gitarren, vihuelan. som i sin tur kan spåras tillbaka till de stränginstrument som araberna byggde i norra Afrika. Hade ni koll på det? Så är världen sammanvävd. Så bär rockens gitarrer med sig historien om människan och om att vi alla, möjligen med undantag av Mr Charles Eugene Boone, söker samma sak: vår egen rytm."


SIDAN 238


"Sådana där låtar kan falla platt och bara bli patetiska. Jesus! Världen är fulla v dem! Men, som jag påpekat tidigare, har man den där speciell rösten så kan allting bli trovärdigt, vackert och stort."








Låna boken på biblioteket eller beställ den till specialpris!
Schlaug tar ut svängarna, men det funkar Expressen
Ovanligt och befriande anslag!Falu Kuriren
Det är en briljant roman! Webbtidningen

Mer info här!